|
|
|
» Visi / Misi / Dasar Kualiti |
» Latar Belakang » Mantan Pengarah |
» Perutusan Pengarah » Profil » Hubungi Kami |
|
|
|
» Pengurusan Tertinggi |
» Anugerah dan Pencapaian
|
» Fakta dan Angka |
|
|
|
» Visi / Misi / Dasar Kualiti |
» Latar Belakang » Mantan Pengarah |
» Perutusan Pengarah » Profil » Hubungi Kami |
|
|
|
» Pengurusan Tertinggi |
» Anugerah dan Pencapaian
|
» Fakta dan Angka |
OBJEKTIF KUALITI
Kecemerlangan Organisasi
Mencapai 100% dalam pencapaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Politeknik Ibrahim Sultan.
Kecemerlangan Staf
Memastikan semua staf PIS menghadiri kursus/bengkel/seminar merujuk arahan pekeliling yang ditetapkan dari semasa ke semasa.
Kecemerlangan Akademik
1. Kadar kelulusan bagi setiap program tidak kurang daripada 92% bagi setiap semester.
2. Mencapai sekurang-kurangnya 25% pelajar yang lulus untuk setiap program Ijazah Sarjana Muda , Diploma dan Sijil bagi setiap semester mencapai Purata Nilai Mata (PNM) 3.00 atau lebih.
Kecemerlangan proses
Memastikan semua prosedur mencapai objektif kualiti dalam Sistem Pengurusan Kualiti.
PENERANGAN LOGO
4 bucu mewakil teras yang terkandung dalam Halatuiu Transfomasi Politeknik dan Juga 4 komponen utama dalam TVET iaitu Teknikal, Vokasional, Pendidikan dan Latihan
Arah lengkungan ke atas melambangkan peningkatan kemahiran dan tahap kebolehpasaran pelajar serta peranan politeknik sebagal peneraju TVET.
Font yang digunakan bagl POLITEKNIK adalah Dodge Font yang berkonsep futuristik melambangkan kesediaan JPP dalam memandu organisasi ke arah kemajuan teknologi global. Font MALAYSIA menggunakan font Abeatby Kai bagi memperlihatkan element kemodenan. Cambria Bold pula di gunakan bagi perkataan yang mewakili nama-nama politeknik yang ada. Rupa huruf Serif yang lebih formal digunakan bagi memperlihatkan kesungguhan Politeknik dalam melahirkan graduan berkualiti dan berdaya saing.
Wama merah melambangkan keberanian dan kegagahan. Wama hitam pula mewakili aspek profesionalisma.
1. Proses pendaftaran pelajar diselesaikan pada hari yang sama pelajar mendaftar di PIS.
2. Status tindakan terhadap aduan pelanggan dimaklumkan kepada pengadu dalam masa tujuh (7) hari bekerja selepas aduan diterima.
3. Keputusan peperiksaan dan penilaian akhir semester diumumkan mengikut tarikh yang ditetapkan didalam Takwim Aktiviti Pentaksiran Politeknik Malaysia tahun semasa yang dikeluarkan oleh Bahagian Peperiksaan dan Penilaian (BPN), Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti (JPPKK).
4. Memastikan pelaksanaan 100% Pemberian Pendidikan dan Latihan diperingkat Ijazah Sarjana Muda, Diploma dan Sijil dalam bidang Kejuruteraan, Teknologi Rekabentuk dan Hospitaliti.
5. Memastikan pelaksanaan 100% penyeliaan ke atas semua pelajar yang sedang menjalani Latihan Industri / WBL pada setiap semester.
Politeknik Ibrahim Sultan
KM 10, Jalan Kong Kong
81700 Pasir Gudang
Johor Darul Ta'zim
Tel : 07-261 2488
Faks : 07-261 2402