Page 44 - eBook KHK Tahun 2023
P. 44

Pastikan  pintu  halangan  api  sentiasa
                                                                  tertutup tetapi tidak dikunci
                                                                  Pastikan papan tanda laluan kecemasan
                                                                  jelas dan mudah dilihat
                                                                  Kunci  hendaklah  dikendalikan  oleh
                                                                  seseorang  yang  mempunyai  kuasa.
                                                                  Selain  itu,  sediakan  buku  log  keluar  -
                                                                  masuk  kunci  supaya  keberadaan  kunci
                                                                  dan staf yang mengendalikannya boleh
                                                                  dikenalpasti

                                                                  Semasa  mengendalikan  wang  tunai
                                                                  dengan jumlah yang besar, ia hendaklah
                                                                  diperiksa  dengan  teliti.  Sama  juga
                                                                  dengan  kad  kredit,  kad  debit  serta  cek
                                                                  perlu  diperiksa  untuk  mengelakkan
                                                                  penipuan daripada berlaku
                                                                  Jangan    berkongsi     maklumat      sulit
                                                                  organisasi dengan pihak luar

             Keselamatan di




             Restoran








             Keselamatan  juga  merupakan  salah  satu
             perkara       penting      dalam       operasi
             Perkhidmatan  Makanan  dan  Minuman.
             Selain  daripada  keselamatan  pelanggan,
             perhatian juga perlu diberikan kepada staf,
             ruang     kerja,   premis     dan     kawasan
             sekitarnya.



             Contoh amalan baik yang boleh diamalkan
             adalah seperti berikut:


                 Laporkan  sebarang  tindakan  atau
                 barangan yang mencurigakan
                 Letakkan  barang  kepunyaan  tetamu  di
                 tempat yang selamat dan label dengan
                 betul





    39
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49