Page 42 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 42
36
36
Templat Keterangan Ringkas Rekabentuk Fesyen
NAMA PROJEK Mengenal pasti projek dengan; nama syarikat, tema dan musim, cth:
: Gucci Spring 2015, Ready-to-Wear Collection.
NO. TAKLIMAT Nombor dan tarikh taklimat dikeluarkan untuk mengenal pasti dan mendaftar taklimat dalam
syarikat. Ini bermakna ia boleh difailkan dengan mudah (diarkibkan) dan mudah diperoleh semula.
PELANGGAN Pelanggan boleh menjadi pembeli, syarikat atau pelanggan persendirian.
Mengenal pasti siapa yang bertanggungjawab untuk projek-ini boleh menjadi pereka bentuk
atau pasukan rekabentuk. Apabila perubahan rekabentuk berlaku adalah penting untuk dapat
TANGGUNGJAWAB mengenal pasti siapa yang bertanggungjawab untuk perbezaan tersebut. Ini amat penting
dalam syarikat besar dan dalam pasukan besar yang mungkin terdapat banyak projek sedang
dijalankan pada satu-satu masa.
Menetapkan musim dan tarikh, acara atau majlis tertentu; musim bunga/musim panas, musim
MUSIM ACARA luruh, musim luruh/ musim sejuk, peralihan, pertengahan musim, tahun, pertunjukan fesyen,
malam anugerah muzik, perkahwinan selebriti.
Objektif taklimat itu adalah untuk menghasilkan koleksi padu 50 helai atau pakaian, rangkaian
OBJEKTIF pakaian, atau pakaian individu untuk pelanggan peribadi. Ini juga boleh dipanggil skop kerja,
mengenal pasti perkara yang sepatutnya terhasil daripada projek.
SASARAN Menggariskan pasaran, tahap, produk dan demografi. Projek ini mungkin untuk pakaian wanita,
PASARAN rangkaian pakaian sedia untuk dipakai atau pakaian malam, atau untuk koleksi pakaian lelaki,
high street atau sportswear .
MATA HARGA Menggariskan keperluan untuk mereka bentuk pada titik harga tertentu. Mata harga, akhirnya,
ditentukan oleh apa yang pelanggan bersedia untuk membayar.
Menggariskan jadual projek rekabentuk dan termasuk tarikh penting dan tarikh siap projek:
Menggayakan mesyuarat untuk membincangkan dan membentangkan konsep rekabentuk
TARIKH PENTING, awal (tema, fabrik, warna, siluet), papan rekabentuk, sampel/prototaip, dan koleksi akhir.
TARIKH AKHIR Pemasaran, pengeluaran dan penghantaran ke kedai.
Apa-apa sahaja yang dibuat khusus untuk projek itu, dan terutamanya dibuat di luar pesisir,
akan memerlukan masa pendahuluan yang lebih lama untuk membolehkan penghantaran-ini
termasuk; pesampelan fabrik dan pukal, percetakan, prototaip, pengeluaran.
Menggariskan keperluan rekabentuk tertentu-penggayaan, warna dan fabrik. Dalam syarikat
yang sasaran pasarannya sangat didorong oleh aliran, akan terdapat skop yang lebih luas untuk
GAYA KEPERLUAN menerima pakai trend fesyen, warna dan fabrik baharu berbanding syarikat yang pelanggannya
REKABENTUK, SILUET, lebih suka gaya yang lebih klasik. Berdasarkan pertimbangan rekabentuk ini, kebanyakan
WARNA DAN FABRIK syarikat fesyen akan mengenal pasti item stok atau penjual terbaik yang sentiasa terjual dengan
baik setiap musim dan disertakan dalam semua koleksi. Ini boleh jadi pakaian kecil, baju putih,
seluar hitam atau seluar jeans lima poket. Syarikat mungkin mengemas kini rekabentuk atau
mencubanya dalam sekeping fabrik baharu.
Rekabentuk mungkin perlu dibentangkan sebagai papan pembentangan 2D, portfolio reka
PEMBENTANGAN bentuk dan/atau persembahan PowerPoint atau persembahan media. Pembentangan 2D
REKABENTUK mungkin termasuk; papan mood, warna dan papan fabrik, papan penggayaan dengan flat dan
ilustrasi fesyen yang menunjukkan koleksi yang diselaraskan.
Rekabentuk mungkin perlu dibentangkan sebagai sampel/prototaip 3D, atau sebagai koleksi
CONTOH/PROTOTAIP padu (garisan atau julat). Bilangan rekabentuk yang diperlukan akan dikenal pasti dan jika
(KOLEKSI, GARISAN, mereka hendak dipersembahkan secara tidak rasmi pada peragawati atau rak pakaian, pada
JULAT) model dalaman atau model upahan sebagai pertunjukan fesyen mini dsb.
Menerangkan kepada siapa, di mana dan bagaimana projek atau koleksi itu hendak
dibentangkan:
KELULUSAN, -Kepada pengarah kreatif, pasukan reka bentuk, pembeli atau pelanggan.
DIBENTANGKAN -Bagaimana dan di mana boleh berada di dalam rumah, di pameran, di landasan (minggu
KEPADA, DI MANA fesyen, pameran perdagangan), di dalam kedai, di premis pembeli, atau di bilik pameran
DAN BAGAIMANA ejen/wakil reka bentuk.
Dalam forum akademik, pembentangan akan dibuat kepada tenaga pengajar dan boleh
termasuk penaja, syarikat, pereka profesional, dsb.