Page 42 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 42

36
                                                                                                             36








                       Templat Keterangan Ringkas Rekabentuk Fesyen


           NAMA PROJEK        Mengenal pasti projek dengan; nama syarikat, tema dan musim, cth:
                               : Gucci Spring 2015, Ready-to-Wear Collection.

           NO. TAKLIMAT       Nombor dan tarikh taklimat dikeluarkan untuk mengenal pasti dan mendaftar taklimat dalam
                              syarikat. Ini bermakna ia boleh difailkan dengan mudah (diarkibkan) dan mudah diperoleh semula.

           PELANGGAN          Pelanggan boleh menjadi pembeli, syarikat atau pelanggan persendirian.

                              Mengenal  pasti  siapa  yang  bertanggungjawab  untuk  projek-ini  boleh  menjadi  pereka  bentuk
                              atau pasukan rekabentuk. Apabila perubahan rekabentuk berlaku adalah penting untuk dapat
          TANGGUNGJAWAB       mengenal  pasti  siapa  yang  bertanggungjawab  untuk  perbezaan  tersebut.  Ini  amat  penting
                              dalam syarikat besar dan dalam pasukan besar yang mungkin terdapat banyak projek sedang
                              dijalankan pada satu-satu masa.
                              Menetapkan musim dan tarikh, acara atau majlis tertentu; musim bunga/musim panas, musim
            MUSIM ACARA       luruh,  musim  luruh/  musim  sejuk,  peralihan,  pertengahan  musim,  tahun,  pertunjukan  fesyen,
                              malam anugerah muzik, perkahwinan selebriti.
                              Objektif taklimat itu adalah untuk menghasilkan koleksi padu 50 helai atau pakaian, rangkaian
              OBJEKTIF        pakaian, atau pakaian individu untuk pelanggan peribadi. Ini juga boleh dipanggil skop kerja,
                              mengenal pasti perkara yang sepatutnya terhasil daripada projek.
              SASARAN         Menggariskan pasaran, tahap, produk dan demografi. Projek ini mungkin untuk pakaian wanita,
               PASARAN        rangkaian pakaian sedia untuk dipakai atau pakaian malam, atau untuk koleksi pakaian lelaki,
                              high street atau sportswear .

            MATA HARGA        Menggariskan keperluan untuk mereka bentuk pada titik harga tertentu. Mata harga, akhirnya,
                              ditentukan oleh apa yang pelanggan bersedia untuk membayar.
                              Menggariskan jadual projek rekabentuk dan termasuk tarikh penting dan tarikh siap projek:
                                 Menggayakan mesyuarat untuk membincangkan dan membentangkan konsep rekabentuk
           TARIKH PENTING,          awal (tema, fabrik, warna, siluet), papan rekabentuk, sampel/prototaip, dan koleksi akhir.
             TARIKH AKHIR        Pemasaran, pengeluaran dan penghantaran ke kedai.
                                 Apa-apa sahaja yang dibuat khusus untuk projek itu, dan terutamanya dibuat di luar pesisir,
                                 akan memerlukan masa pendahuluan yang lebih lama untuk membolehkan penghantaran-ini
                                 termasuk; pesampelan fabrik dan pukal, percetakan, prototaip, pengeluaran.
                              Menggariskan  keperluan  rekabentuk  tertentu-penggayaan,  warna  dan  fabrik.  Dalam  syarikat
                              yang sasaran pasarannya sangat didorong oleh aliran, akan terdapat skop yang lebih luas untuk
          GAYA KEPERLUAN      menerima pakai trend fesyen, warna dan fabrik baharu berbanding syarikat yang pelanggannya
         REKABENTUK, SILUET,  lebih  suka  gaya  yang  lebih  klasik.  Berdasarkan  pertimbangan  rekabentuk  ini,  kebanyakan
         WARNA DAN FABRIK     syarikat fesyen akan mengenal pasti item stok atau penjual terbaik yang sentiasa terjual dengan
                              baik setiap musim dan disertakan dalam semua koleksi. Ini boleh jadi pakaian kecil, baju putih,
                              seluar  hitam  atau  seluar  jeans  lima  poket.  Syarikat  mungkin  mengemas  kini  rekabentuk  atau
                              mencubanya dalam sekeping fabrik baharu.

                              Rekabentuk  mungkin  perlu  dibentangkan  sebagai  papan  pembentangan  2D,  portfolio  reka
           PEMBENTANGAN       bentuk  dan/atau  persembahan  PowerPoint  atau  persembahan  media.  Pembentangan  2D
             REKABENTUK       mungkin termasuk; papan mood, warna dan papan fabrik, papan penggayaan dengan flat dan
                              ilustrasi fesyen yang menunjukkan koleksi yang diselaraskan.


                              Rekabentuk  mungkin  perlu  dibentangkan  sebagai  sampel/prototaip  3D,  atau  sebagai  koleksi
        CONTOH/PROTOTAIP      padu  (garisan  atau  julat).  Bilangan  rekabentuk  yang  diperlukan  akan  dikenal  pasti  dan  jika
         (KOLEKSI, GARISAN,   mereka hendak dipersembahkan secara tidak rasmi pada peragawati atau rak pakaian, pada
               JULAT)         model dalaman atau model upahan sebagai pertunjukan fesyen mini dsb.

                              Menerangkan kepada siapa, di mana dan bagaimana projek atau koleksi itu hendak
                              dibentangkan:
             KELULUSAN,       -Kepada pengarah kreatif, pasukan reka bentuk, pembeli atau pelanggan.
           DIBENTANGKAN       -Bagaimana dan di mana boleh berada di dalam rumah, di pameran, di landasan (minggu
          KEPADA, DI MANA     fesyen, pameran perdagangan), di dalam kedai, di premis pembeli, atau di bilik pameran
           DAN BAGAIMANA      ejen/wakil reka bentuk.
                              Dalam forum akademik, pembentangan akan dibuat kepada tenaga pengajar dan boleh
                              termasuk penaja, syarikat, pereka profesional, dsb.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47