Page 39 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 39
33
33
PERINGKAT PASARAN
PERINGKAT PASARAN
- Jenama super mewah dan konglomerat global ; Syarikat-syarikat ini telah
mengembangkan empayar mereka dengan memiliki banyak jenama fesyen,
termasuk banyak rumah couture.
- Jenama dan pereka peringkat pertengahan adalah nama yang mantap
tetapi tidak mempunyai status jenama 'super power'. Mereka mungkin
mempersembahkan koleksi mereka di window display di butik mereka sendiri.
Barangan mereka akan dijual melalui borong, menyerahkan kepada
department store, atau kedai milik mereka sendiri.
- Pereka Bebas biasanya bekerja dalam pasukan kecil, atau mungkin pereka
fesyen/usahawan yang bekerja sendiri. Pereka Bebas sering terlibat dalam
keseluruhan kitaran, daripada rekabentuk, kepada pengeluaran, jualan dan
pemasaran. Semasa minggu fesyen mereka mungkin menunjukkan koleksi
mereka di landasan, mempunyai gerai pameran dan/atau mempromosikan
melalui ejen yang dilantik.
Window display