Page 39 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 39

33
                                                                                                            33







               PERINGKAT PASARAN
                PERINGKAT PASARAN





             - Jenama super mewah dan konglomerat global ; Syarikat-syarikat ini telah
             mengembangkan  empayar  mereka  dengan  memiliki  banyak  jenama  fesyen,

             termasuk banyak rumah couture.


             - Jenama dan pereka peringkat pertengahan adalah nama yang mantap

             tetapi  tidak  mempunyai  status  jenama  'super  power'.  Mereka  mungkin
             mempersembahkan koleksi mereka di window display di butik mereka sendiri.

             Barangan  mereka  akan  dijual  melalui  borong,  menyerahkan  kepada
             department store, atau kedai milik mereka sendiri.



             - Pereka Bebas biasanya bekerja dalam pasukan kecil, atau mungkin pereka

             fesyen/usahawan  yang  bekerja  sendiri.  Pereka  Bebas  sering  terlibat  dalam
             keseluruhan  kitaran,  daripada  rekabentuk,  kepada  pengeluaran,  jualan  dan
             pemasaran.  Semasa  minggu  fesyen  mereka  mungkin  menunjukkan  koleksi

             mereka  di  landasan,  mempunyai  gerai  pameran  dan/atau  mempromosikan
             melalui ejen yang dilantik.




































                                                    Window display
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44