Page 41 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 41
35
35
KETERANGAN REKABENTUK FESYEN
KETERANGAN REKABENTUK FESYEN
'FASHION DESIGN BRIEF'
'FASHION DESIGN BRIEF'
'Design Brief' untuk kegunaan pertandingan
Jenis ringkas ini biasanya ditawarkan oleh jenama terkenal untuk menggalakkan
dan menyokong pereka fesyen, terutamanya yang masih baharu menempa nama
dalam bidang fesyen. Persaingan adalah cara terbaik untuk menggalakkan
inovasi, rangkaian dan mengukur keupayaan seseorang terhadap persaingan.
Sebagai pelajar fesyen, anda mungkin berpeluang mengambil bahagian dalam
pelbagai pertandingan dan mendapat ganjaran yang lumayan (mungkin untuk
membantu memulakan perniagaan fesyen). Bagi syarikat sendiri pula, 'Design
Brief' pertandingan adalah cara terbaik untuk mempromosikan jenama mereka,
menemui bakat baharu dan menyokong pendidikan.
'Design Brief' untuk kegunaan syarikat/klien
Pereka fesyen profesional diberikan tugas untuk menghasilkan satu siri 'Design
Brief' yang ditetapkan oleh syarikat atau pelanggan. 'Design Brief' itu selalunya
bersifat kolaboratif, memerlukan input daripada pasukan rekabentuk. 'Design
Brief' ini memerlukan barangan untuk direka bentuk untuk pasaran sasaran atau
pelanggan tertentu. Kejayaan akan dinilai berdasarkan kebolehpasaran dan hasil
jualan barangan, dan maklum balas positif daripada pelanggan yang berpuas
hati.