Page 36 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 36

30
                                                                                                            30







                PASARAN FESYEN
               PASARAN FESYEN




             Pasaran fesyen boleh dipecahkan di bawah empat tajuk yang berbeza:


             - Tahap pasaran
             - Sektor pasaran
             - Pakaian dan kategori produk

             - Demografi

             Tahap pasaran terdiri daripada tiga tahap berbeza:


             - Haute couture
             - Sedia untuk dipakai (prat a porter)
             - Pasaran besar-besaran




             Tahap  ini  terdiri  daripada  haute  couture,  yang  paling  eksklusif,  menawarkan
             tahap  tertinggi  dalam  kreativiti  dan  kualiti  dalam  reka  bentuk  dan  oleh  itu,

             mengekalkan  titik  harga  tertinggi,  kepada  tahap  paling  komersial  dengan
             kurang eksklusif dalam reka bentuk, dan titik harga terendah, pasaran massa.


             Sektor pasaran terdiri daripada tiga peringkat berbeza:
             -Pakaian wanita

             -Pakaian lelaki
             -Pakaian kanak-kanak

             Demografi;  ini  merupakan  pertimbangan  penting  untuk  semua  jenama  untuk

             lebih memahami sasaran pasaran mereka dan jenis keperluan dan keinginan
             pelanggan yang berbeza.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41