Page 36 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 36
30
30
PASARAN FESYEN
PASARAN FESYEN
Pasaran fesyen boleh dipecahkan di bawah empat tajuk yang berbeza:
- Tahap pasaran
- Sektor pasaran
- Pakaian dan kategori produk
- Demografi
Tahap pasaran terdiri daripada tiga tahap berbeza:
- Haute couture
- Sedia untuk dipakai (prat a porter)
- Pasaran besar-besaran
Tahap ini terdiri daripada haute couture, yang paling eksklusif, menawarkan
tahap tertinggi dalam kreativiti dan kualiti dalam reka bentuk dan oleh itu,
mengekalkan titik harga tertinggi, kepada tahap paling komersial dengan
kurang eksklusif dalam reka bentuk, dan titik harga terendah, pasaran massa.
Sektor pasaran terdiri daripada tiga peringkat berbeza:
-Pakaian wanita
-Pakaian lelaki
-Pakaian kanak-kanak
Demografi; ini merupakan pertimbangan penting untuk semua jenama untuk
lebih memahami sasaran pasaran mereka dan jenis keperluan dan keinginan
pelanggan yang berbeza.