Page 47 - Ebook Eksperimen reka bentuk fesyen
P. 47

41 41





             PROSES PENGEMBANGAN IDEA
             PROSES PENGEMBANGAN IDEA
             REKABENTUK FESYEN
             REKABENTUK FESYEN



             Proses  pengembangan  idea  rekabentuk  boleh  ditakrifkan  sebagai
             membayangkan  idea  untuk  menyatakan  idea  secara  rupa  bentuk  dengan

             penerapan nilai-nilai estetika. Objektif rekabentuk di sini adalah tujuan seperti
             rekabentuk untuk siapa? apakah kegunaan rekabentuk dan lain-lain (tujuan ini
             perlu ditekankan untuk hasil rekaan yang memuaskan). Proses pengembangan

             idea  rekabentuk  secara  keseluruhannya  adalah  satu  kerja  yang  sangat
             mencabar untuk mencipta rekabentuk yang estetika, kreatif dan inovatif pada

             masa yang sama.



             Jika  pereka  dianugerahkan  bakat  seni  dan  kreativiti  maka  hasilnya  lebih
             memberangsangkan.  Setiap  individu  mempunyai  metodologi  sendiri  untuk

             mendekati  masalah  tetapi  walaupunbagaimanapun  pereka  atau  sekumpulan
             pereka  perlu  membangunkan  formula  atau  perancangan  tertentu  yang
             membantu mereka dalam menjadikan tugas mereka lebih mudah. Kaedah ini

             kemudiannya  boleh  diusahakan  untuk  membangunkan  dan  memperbaikinya
             untuk  tujuan  yang  terbaik.  Tidak  kira  peringkat  dalam  proses  rekabentuk,

             terdapat faktor-faktor tertentu yang perlu ditangani sebelum memulakan kerja.
             Sebahagian  daripada  ini  mungkin  dapat  membantu  dalam  proses
             merekacipta:



                  Kenal  pasti  pasaran  sasaran  -  Pasaran  yang  diusahakan  oleh  firma

                  dikategorikan  berdasarkan  jantina,  umur,  segmen  sosial  dan  ekonomi.  Di
                  sini  pasaran  adalah  sekumpulan  orang  atau  pengguna.  Setiap  segmen

                  pasaran akan mempunyai keperluan dan jangkaan yang berbeza daripada
                  rekabentuk  dan  semua  ini  perlu  dipenuhi  oleh  pereka  bentuk,  untuk

                  menjayakannya.


                  Mengekalkan Identiti untuk jenama  -  Setiap  syarikat  mempunyai  rupa

                  khusus  dan  memenuhi  keperluan  pelanggan  tertentu.  Julat  harga  juga
                  ditetapkan kerana secara amnya ia memenuhi sasaran pasaran tertentu.

                  Semua ini perlu kekal lebih kurang berterusan supaya syarikat mempunyai
                  identiti jenama yang betul.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52