Page 36 - E-book MPU23082 Seni Dalam Islam
P. 36

3. 2 PRINSIP HALAL DAN HARAM DALAM ISLAM


             Prinsip-prinsip Islam berkenaan halal dan haram daripada karya Dr Yusuf al-Qaradhawi, antara
             lain beliau menyebut:


               1.  Hukum asal sesuatu ialah harus (dibolehkan).

               2.  Kuasa halal dan haram adalah hak Allah SWT semata-mata.
               3.  Mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram, sama dengan syirik kepada Allah
                  SWT.
               4.  Pengharaman itu adalah disebabkan oleh kotor dan mudarat.

               5.  Dengan perkara halal, seseorang tidak perlu lagi kepada yang haram.
               6.  Apa yang membawa kepada perkara yang haram, hukumnya haram.
               7.  Haram membuat tipu helah untuk perkara yang haram.
               8.  Niat yang baik tidak boleh menghalalkan yang haram.
               9.  Memelihara diri dari perkara yang syubhah, iaitu yang samar-samar.

              10.  Sesuatu yang haram itu tetap haram untuk semua.
              11.  Darurat mengharuskan sesuatu yang dilarang. (Rujuk Halal dan Haram dalam Islam, hal. 5-
                 38)



             Nu’man bin Basyir RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:



             Sesungguhnya  perkara  halal  dan  haram  itu  jelas,  dan  terdapat  perkara  yang  samar-samar
             (syubhah) antara keduanya, yang tidak diketahui oleh sekian ramai manusia. Barangsiapa yang

             memelihara  dirinya  daripada  perkara  yang  syubhah,  dia  telah  menjaga  agama  dan
             kehormatannya. Sesiapa yang termasuk dalam perkara syubhah, dia telah jatuh dalam perkara
             haram, seumpama pengembala yang mengembala binatang peliharaannya di sekitar kawasan
             larangan, lama-kelamaan akan jatuh ke dalamnya.
                                                                                        Sahih Muslim (1599)





             Hadith ini menjelaskan bahawa ruang lingkup perkara yang halal adalah sangat luas. Bahkan, ia
             lebih  luas  daripada  perkara  yang  haram.  Hal  ini  dapat  difahami  daripada  perumpamaan
             Rasulullah  SAW  yang  membandingkan  perkara  haram  seumpama  kawasan  larangan.  Oleh  itu,
             selain  kawasan  larangan  tersebut  ialah  kawasan  halal.  Demikianlah  betapa  besar  dan  luasnya

              ruang lingkup perkara halal berbanding perkara haram.










                                                                                                    35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41